Pagesos de l’associació Territori de Masies s’agrupen per millorar el consum intern i extern dels seus productes en un projecte que els vincula amb aspectes culturals i memorístiques de la zona
Donar a conèixer conjuntament el producte alimentari, artesà, cultural i turístic de les empreses del Baix Solsonès. És l’objectiu que persegueix el projecte “Tasta/fes Territori”. La iniciativa sorgeix de l’associació Territori de Masies, nascuda el 2009 inicialment com a projecte de promoció turística i que s’ha reformulat i ha adoptat funcions de promoció i coordinació territorial, amb totes les seves expressions (culturals, memorístiques, econòmiques). Amb la voluntat de donar un nou impuls a la petita pagesia local que es mou amb criteris de sostenibilitat i benestar animal, el projecte inclou un seguit d’accions que busquen vincular tota mena de serveis turístics i/o culturals del territori amb la producció local. L’objectiu és entendre aquest com un tot i posar en valor el paper de la pagesia en la definició dels paisatges que conformen avui el territori. En aquest sentit, hi ha previst vincular-hi àmbits com la restauració, el turisme rural o els espais interpretatius del Baix Solsonès. El projecte compta amb el suport del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, per mitjà del programa “circuits curts” i s’emmarca dins el projecte ACTUA, cofinançat per la Secretaria d’Acció Comunitària. Compta també amb el suport del Patronat de Turisme del Solsonès, de l’Agència de Desenvolupament Local de Solsona i Cardona (per mitjà del programa Producte d’Aquí) i de l’Escola Agrària del Solsonès.
Donar a conèixer el producte local, turístic i cultural
El projecte culminarà amb la presentació d’un catàleg que, a banda dels productes locals, inclourà iniciatives gastronòmiques, turístiques i culturals des dels àmbits més diversos per tal de donar a conèixer el territori de forma integral, posant èmfasi en la relació directa entre tots aquests agents que conformen el projecte col·laboratiu de Territori de Masies o bé en són estrets cooperadors.
Millorar el consum intern i extern dels productes locals
S’han habilitat diferents punts de venda conjunta de producte de les empreses participants. En concret, s’ubicaran a la botiga Dpagès, al restaurant del Miracle i al càmping el Solsonès. Justament pel caràcter transversal i de promoció territorial del projecte, aquests punts no només s’hi vendran productes agroalimentaris sinó també culturals (publicacions) i artesans. Paral·lelament, es participarà de manera conjunta a diferents fires i mercats del territori. Una de les iniciatives previstes passa per fomentar un vincle més estret entre productors i cuiners locals. D’aquesta manera, entre els nombrosos tastos previstos a diferents fires i esdeveniments culturals del territori, n’hi haurà també a diferents restaurants del Solsonès adherits a la iniciativa. En aquests, hi participaran activament els productors explicant la seva manera de fer, de treballar la terra/cuidar el bestiar i d’entendre el territori.
Aparador de productes i serveis culturals i turístics del territori
El projecte ha de servir per generar diferents espais i formats de divulgació de l’oferta cultural i turística i dels diferents socis i col·laboradors del territori.
Presentació de la guia de recursos per fer territori
L’acte de presentació d’aquest projecte conjunt coincidirà amb la presentació de l’anomenada “guia de recursos per fer territori”. Lluny de ser un catàleg comercial de serveis turístics i producció artesana local, el document serà una eina de divulgació dels valors territorials. D’aquesta manera, inclourà un posicionament clar en favor de la petita pagesia i la reivindicació dels valors mediambientals i socials que aquesta comporta. La memòria popular serà un dels fils conductors d’aquest recull.